Personeelstekort, wat nu?
Een aantal weken geleden was het personeelstekort op Schiphol voorpagina nieuws. Door het personeelstekort miste veel reizigers hun vluchten. Helaas beperkt dit probleem zich niet alleen tot vliegvelden. Bijna iedere sector heeft er inmiddels mee te kampen. Het is de nachtmerrie van iedere ondernemer. In deze blog lees je waar het probleem vandaan komt, en belangrijker nog: Hoe los je dit als ondernemer op?
Wat is er aan de hand?
Op dit moment kampt Nederland met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Vaak hoor je dat dit komt door de Corona pandemie en de daaropvolgende griepgolf. In werkelijkheid is dit een probleem wat al veel langer speelt.
Na de Tweede Wereldoorlog werden veel kinderen geboren, ook wel de babyboomgeneratie genoemd. Deze geboortegolf heeft grote invloed om de bevolkingssamenstelling. Denk daarbij aan de woningmarkt, arbeidsmarkt, zorg en politiek. Daar waar zij eerst voor drukte zorgde op de arbeidsmarkt, zorgen zij de laatste jaren voor een leegloop van de arbeidsmarkt. In 2006 is er dan ook ingegrepen door de Nederlandse regering door de vervroegde uittredings- en prepensioenregelingen aan te scherpen. In 2011 waren de eerste babyboomers pensioengerechtigd. Dit was dan ook de start van de leegloop van de arbeidsmarkt.
Daarbij komt dat het aantal banen harder groeit dan het aantal mensen dat een baan zoekt. De arbeidsmarkt is dus niet in balans.
De verwachting is dat door de bevolkingssamenstelling de krapte op de arbeidsmarkt de komende 20 à 30 jaar aan zal houden.
Wie hebben hier het meeste last van?
Op het journaal zien we berichten over reizigers op Schiphol die hun vluchten missen, de Ketheltunnel die voor beide richtingen gesloten wordt. Verder hoor je dat treinen niet rijden bij de NS, kinderen naar huis gestuurd worden van school en patiënten lang moeten wachten op operaties. Al deze problemen veroorzaakt door het enorme personeelstekort. Volgens Ton Wilthagen, hoogleraar Arbeidsmarkt aan Tilburg University, ontwricht en ontregeld het onze samenleving.
De grootte van het probleem is als eerst zichtbaar bij de vitale beroepen. Denk daarbij vooral aan de zorg, het onderwijs en het openbaar vervoer. Bij de politie is ook een schrijnend tekort aan personeel, wat direct gevolgen heeft voor de veiligheid. Het lerarentekort heeft direct invloed op het onderwijsniveau en ga zo maar door.
Helaas moeten we concluderen dat het niet alleen in deze branches voorkomt. Op dit moment voelt iedere branche de krapte op de arbeidsmarkt.
Personeelstekort? M-Contact helpt u bij:
Direct geregeld
Een abonnement kunt u eenvoudig en direct afnemen via onze specialisten.
Professionele beantwoording
Uw telefoon wordt professioneel beantwoord door onze telefonisten.
Altijd bereikbaar
Wij zijn altijd bereikbaar op het moment dat u onze telefoonservice inschakelt.
Snel en efficiënt
Snelle en efficiënte telefoonaanname van uw gesprekken.
Nauwkeurige telefonistes
Wij beschikken over goed geïnstrueerde en nauwkeurige telefonistes.
Goede indruk
Met onze telefoondienst maakt u altijd een zeer goede indruk op uw klanten.
Hoe vind ik de oplossing?
De perfecte oplossing voor het personeelstekort is er niet. Iedere organisatie is uniek, dus vraagt om een passende oplossing. Om een oplossing te vinden die past bij de organisatie, moet eerst de oorzaak van het probleem vastgesteld worden. TNO stelt dat elk personeelstekort een andere combinatie van oorzaken heeft. Deze zijn uit te splitsen in kwantiteit, kwaliteit en motivatie. Afhankelijk van de problemen is een andere compositie van oplossingsrichtingen nodig.
TNO onderscheidt er vier: Inzet technologie, inzetbaarheid en ontwikkeling, organiseren van werk en inzet externen. De oplossingsrichtingen vallen verschillende soorten maatregelen die weer met elkaar samenhangen en elkaar beïnvloeden. Het valt voor bedrijven niet altijd mee om een systeemaanpak te vinden die past bij de organisatie. Uit Europees onderzoek is gebleken dat in Europa amper 19% van alle bedrijven in staat is om een goede balans te vinden tussen technologie, duurzame inzetbaarheid, arbeidsorganisatie en outsourcing. De Nederlandse organisaties doen het slecht: amper 6% van de organisaties heeft deze balans op orde.
Wat je op dit moment op de arbeidsmarkt ziet gebeuren is dat de rollen van werkzoekende en werkgever omgedraaid worden. Een werkzoekende hoeft niet meer op zoek te gaan naar een baan, de werkgever moet opzoek naar werkzoekende. Er zijn nou eenmaal veel meer banen dan werkwillige. Dit heeft als gevolg dat veel bedrijven op ludieke manieren personeel proberen te werven. Denk daarbij aan een startpremie, flexibele werkomstandigheden, hoog salaris en cadeautjes zoals een auto van de zaak.
Niet iedere ondernemer heeft de mogelijkheid om deze extra’s te bieden. Daarnaast moeten we ons afvragen of het personeel wat op deze manier geworven wordt, ook het personeel is wat men binnen het bedrijf wil aantrekken.
Dat werkgevers niet meer de luxe hebben om veeleisend te zijn is een feit. Maar moet je dan als ondernemer maar genoegen nemen met wat beschikbaar is? Dat levert verschillende conflicten op binnen de bedrijfsethiek. Hierbij kun je denken aan de geforceerde keuzen voor kwaliteit in plaats van kwaliteit, omdat er toch iemand de taak zal moeten vervullen. Dit resulteert vaak weer in meer inwerktijd, meer kosten en natuurlijk een langer wervingsproces.
Een bijkomstig probleem van het huidige personeelstekort, is dat werknemers sneller van baan wisselen, omdat er keuze genoeg is. De mooie aanbiedingen van bepaalde bedrijven, trekken ze eerder over de streep om over te stappen.
Outsourcing
Zoals hierboven vernoemd, is outsourcing één van de oplossingen die onder sommige bedrijven passend kan zijn.
De voordelen van uitbesteden zijn:
✔ Weinig tot geen personeelsverloop zodat kennis en ervaring behouden blijft.
✔ Flexibele inzet van werknemers, alleen op de momenten dat de werkdruk te hoog wordt.
✔ Een kostenbesparing van meer dan 35%.
✔ Altijd professionals binnen handbereik.
Niet alle werkzaamheden kunnen worden uitbesteedt. Wanneer het gaat om fysieke werkzaamheden die op locatie verricht moeten worden is outsourcing geen oplossing. Bedrijven moeten in tijden van personeelstekort dus intern overwegen welke werkzaamheden op locatie verricht dienen te worden door eigen medewerkers. Soms moeten bedrijven daarvoor reorganiseren en het takenpakket opnieuw verdelen. Het is dus heel belangrijk dat er een goede analyse gedaan wordt van de bedrijfsprocessen. Hierin dient bepaald te worden welke taken eventueel uitbesteedt kunnen worden. Door deze analyse kan bepaald worden hoe de aansluiting tussen interne bedrijfsprocessen en externe bedrijfsprocessen dient plaats te vinden.
Wat onze klanten zeggen
Flexibele telefoonservice
M-Contact biedt een zeer flexibele telefoonservice en helpt ons altijd perfect om onze telefoon te beantwoorden op het moment dat wij dat nodig hebben. Zeer professioneel en behulpzaam. Zeker een aanrader!
Ideale service
Wij zijn al jarenlang klant bij M-Contact en zijn vrijwel altijd zeer tevreden geweest met de ideale service die ze verlenen. Het persoonlijke contact is erg prettig en het bedrijf maakt altijd waar wat ze beloven.
Wat kan M-contact betekenen?
Verschillende taken binnen het bedrijf kunnen eenvoudig uitbesteedt worden. Denk hierbij aan de marketing, website onderhoud, het beantwoorden van de telefoon, salarisadministratie etc.
In principe kan dit allemaal uitbesteed worden, al kiest lang niet ieder bedrijf hiervoor. De laatste 10 jaar is het enigszins taboe om er voor uit te komen dat bedrijven bepaalde taken outsourcen.
Waarom dit stigma nog steeds bestaat in ondernemersland is een raadsel. Vooral omdat bepaalde taken outsourcen simpelweg veel goedkoper is.
Een ondernemer heeft niet meer de materiaalkosten, personeelskosten, risico’s en inwerktijd. Een goed voorbeeld hiervan is het outsourcen van de telefonie.
Telefonie uitbesteden:
Wanneer een ondernemer er voor kiest om intern de telefoon aan te nemen, wil dit zeggen dat er continue iemand beschikbaar moet zijn om de telefoon aan te nemen. Er kan gekozen worden voor een fulltime telefoniste, zodat de telefonische bereikbaarheid ongeveer 8 uur per dag gedekt is. Let wel op, dan kan de telefoniste geen koffie halen, naar het toilet of al aan de lijn zijn met een klant. Wanneer een bedrijf niet voor een vaste telefoniste kiest, wordt de taak vaak verdeeld over het personeel. Wanneer een medewerker van de calculatie geconcentreerd bezig is, moet hij ook nog de telefoon tussendoor beantwoorden? Dat werkt fouten in de hand, en een verminderde productiviteit. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft een ondernemer dan ook nog met vakantiedagen te maken van zijn personeel, waardoor de telefoon wellicht alsnog onbemand is. En iedere ondernemer weet: Slechte bereikbaarheid = omzet verlies.
Als ondernemer kun je er dus voor kiezen je telefonische bereikbaarheid uit te besteden bij een telefoonservice als M-contact. Zo weet je als ondernemer zeker dat professionele telefonisten de telefoon van 08:00 uur in de ochtend tot 21:00 uur in de avond voor uw onderneming beantwoorden. 7 dagen in de week!
Dat klinkt als een dure oplossing, maar in werkelijkheid bespaar me meer dan 35% in de kosten. Je betaalt namelijk alleen voor de verrichte diensten en niet per uur. Daarnaast hoeft de ondernemer zelf niemand in dienst te nemen, in te leren en te vergoeden. M-contact regelt dit voor je!
Wij zorgen ervoor dat er genoeg telefonisten beschikbaar zijn om de bereikbaarheid te dekken, zodat u zich geen zorgen meer hoeft te maken over het personeelstekort.
Benieuwd of dit ook een oplossing is voor uw onderneming? Probeer het kosteloos en vrijblijvend 1 maand uit! Liever eerst eens kennismaken? Neem dan direct contact met ons op!